Γιατί είμαι τόσο εμμονικός-ή με την καθαριότητα; Γιατί θέλω να έχω πάντα τον έλεγχο;
Ο σκοπός αυτών των συμπεριφορών είναι η μείωση του άγχους.
Σύμφωνα με την θεωρία ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης του Φρόιντ οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά σε ηλικία 1-3 ετών κατά την διάρκεια εκπαίδευσης τουαλέτας, μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη μιας «πρωκτικού τύπου προσωπικότητας» με χαρακτηριστικά την υπερβολική τάξη, την εμμονή στην λεπτομέρεια, την επιφύλαξη και την καχυποψία.
Η «πρωκτική» ( = ιδεο-ψυχαναγκαστική) συμπεριφορά είναι μια προσπάθεια να αποφευχθεί το άγχος, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση της τάξης.
Το άγχος προέρχεται από μια αίσθηση επικείμενου χάους και η ψυχαναγκαστική συμπεριφορά είναι μια προσπάθεια ελέγχου ή αποφυγής του χάους.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/psychoanalysis-unplugged/201904/why-am-i-so-anal?fbclid=IwAR2rJLVTXNdeTamK-L1PZqeRsJzUBHZHNZC3wrScbm6QYOvQzGnFc3Tdjzo